Introduktion

Når børn i alderen 6-9 år får diagnosticeret type-1 diabetes, er det en omvæltning for familien, da der er store udfordringer ved at skulle forholde sig til og leve et godt børne- og familieliv, hvor sygdommen er en integreret del af familiens hverdag til trods for, at sygdommen udelukkende har været til stede i en begrænset periode.

At leve med en kronisk sygdom som type-1 diabetes kan give udfordringer i forhold til både den daglige struktur i form af at tælle kulhydrater, måle blodsukker samt tage insulin. For at strukturere barnets hverdag og skabe en sammenhæng i familielivet er det væsentligt at inddrage tværfaglige samarbejdspartnere for at sikre, at barnet får de bedste betingelser for at få et godt liv med en kronisk sygdom. I den forbindelse har vi udarbejdet følgende problemstilling.


Hvordan kan vi som sygeplejersker i et tværfagligt samarbejde sikre, at den enkelte familie får de bedste vilkår for at mestre en ny opdaget type 1 diabetes, ud fra de rammer der er sat på et samfundsmæssigt niveau men samtidig undgå en stigmatisering af det pågældende barn.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar