Individniveau:
I forbindelse med
interventioner på individniveau, har vi valgt at tage udgangspunkt i Aaron Antonovsky
teori om oplevelse af sammenhæng, hvor komponenterne begribelighed,
håndterbarhed og meningsfuldhed kommer til udtryk. Her ønsker vi som
sygeplejersker at anskueliggøre, hvordan barn og familie mestrer det at skulle
leve et liv med diabetes.
I den henseende finder vi det
relevant, at sygeplejerskens virksomhedsområde inddrages, således at barnet med
type-1 diabetes og familien får en oplevelse af sammenhæng. Herved er det
væsentligt, at vi som sygeplejersker bruger vores kommunikative egenskaber til
at formidle den nødvendige viden vedrørende diabetes samt vejlede og rådgive
familien således, at de finder det begribelige, håndterbare og meningsfulde ved
den kroniske sygdom, og derved selv kan skabe oplevelsen af sammenhæng.
Endvidere er det essentielt, at
vi som sygeplejersker leder sygeplejen vha. koordinering af tværfaglige samarbejdsprocesser,
således at tværfaglige samarbejdspartnere inddrages på de relevante tidspunkter
i forhold til barnet og familien, så der skabes en sammenhæng i behandlingsforløbet.
Dette kan højne kvaliteten og effektiviteten, i og med der skabes en
kontinuitet for familien, hvilket gør, at familien har større mulighed for at
få en oplevelse af sammenhæng i hverdagen, da de får den fornødne viden fra de
forskellige samarbejdspartnere til at leve et sundt liv med diabetes.
Gruppeniveau:
I forsøget på at finde frem
til nogle interventioner på gruppeniveau, har vi valgt at tage udgangspunkt i
Erving Goffmans teori om stigmatisering. Herved vil vi belyse, hvordan vi
undgår at børn, der er diagnosticeret med type-1 diabetes, stigmatiseres i sociale
situationer. I den forbindelse har vi indenfor sygeplejerskens
virksomhedsområde anvendt begrebet udvikling af sygeplejen og derved udarbejdet
et forslag til en applikation, som kan afhjælpe stigmatisering, således at børn
med type-1 diabetes bliver en del af fællesskabet i form af elektronik,
heriblandt smartphones, iPads, tablets mm. Dette kan give børnene mulighed for
at blive imødekommet af omgivelser, i og med elektronikken bliver
omdrejningspunktet. Samtidig kan applikationen give anledning til nysgerrighed
blandt de andre børn, hvorpå diabetikerne kan bekræftes af de andre børn og
derved føle sig som en del af gruppen trods deres forskellighed i forhold til
de andre ”raske” børn.
Ved hjælp af forebyggende
sygepleje forsøges det, at stigmatisering undgås ved at diabetes-sygeplejersker
kommer ud på skoler, hvor diabetes indgår i børns hverdag og herved rådgiver
børn samt undervisere om diabetes og dets opståen, således at fordomme
vedrørende sygdommen og kost brydes. Deriblandt hvad der er tilladt at spise
for børn med diabetes, hvor søde snacks også kan være en del af børns liv, så
længe insulinen tilpasses kosten.
Samfundsniveau:
Til understøttelse af vores interventioner på samfundsniveau gør vi brug af Habermas' samfundsteori om system- og livsverden. For at mindske at systemverden koloniserer borgere med diabetes’ livsverden, vil det være relevant at udvikle nogle mere udbredte og målrettede kliniske retningslinjer inden for diabetes. Således at systemverdens reglementer kan overholdes af sundhedspersonalet, samtidigt med at borgerens livsverden respekteres, dermed bliver sygeplejerskernes arbejde mere specifikt og simplificeret, så behandlingsforløbet stemmer overens med borgerens individuelle behov. Ydermere vil kvaliteten af sundhedssektorens ydelser højnes og borgerens bedst mulige behandling sikres.
En anden intervention som ligeledes vil kunne gavne borgerens behandling og mestring af sygedommen vil være at de forskellige regionernes diabetesteams arbejdsform ensrettes på landsplan. Dette vil kunne give de samme vilkår og muligheder for borgerne, og der vil kunne drages nytte af sundhedsvæsenet indbyrdes samarbejde på tværs af regionerne inden for diabetes området.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar